Edge Rank - co to jest?
Edge Rank to algorytm Facebooka, który odpowiada za treści, jakie pojawiają się w Newsfeedzie użytkowników. Sugerując się zachowaniami użytkownika w serwisie Edge Rank wyświetla wpisy, które mogą okazać się dla nas interesujące.
Algorytm wpływa więc bezpośrednio na zasięg publikowanych postów, z tego względu coraz ciężej przebić się z ciekawymi treściami do fanów.
Co składa się na Edge Rank?
-
Affinity
Pojęcie to tłumaczone jest jako intensywność reakcji, z jaką użytkownik wchodzi w interakcję z innymi użytkownikami lub stronami. Na tej podstawie wybierane są wpisy od tych stron lub użytkowników, które są częściej wyświetlane w newsfeedzie.
Aby wskaźnik był jeszcze większy istotne są również odpowiedzi stron np. na komentarze, aby pobudzić interakcję.
-
Weight
Jest to waga aktywności. Waga wpisów zależna jest od wielkości wymaganego zaangażowania. Najbardziej cenione przez Edge Rank są udostępnienia, dalej w kolejności znajdują się komentarze, dopiero za nimi polubienia.
-
Time decay
Time decay oznacza aktualność wpisu oraz to, kiedy ostatnio nastąpiła interakcja z daną stroną/ użytkownikiem. Jeśli interakcja z danym podmiotem nastąpiła jakiś czas temu kluczowa jest waga postu - w przypadku dużej wagi istnieje większe prawdopodobieństwo, że pojawi się w naszym newsfeedzie.
Edge Rank i dobre praktyki w publikowaniu na Facebooku
Algorytm mimo wszystko dąży do ucinania zasięgów w ten sposób, aby nie docierały do wszystkich fanów. Jest to pewnego rodzaju zachęta do korzystania z postów promowanych. Są jednak sposoby, dzięki którym można zwiększyć prawdopodobieństwo pojawiania się wpisów w Newsfeedach fanów.
-
Estetyka i angażująca forma posta
Warto aby wpisy posiadały spójny charakter, zgodny z wizerunkiem marki. Takie posty powinny wzbudzać zaangażowanie, poprzez np. udostępnianie lub komentowanie. Obecnie algorytm Facebooka nadaje dużą wagę filmikom, które umieszczane są bezpośrednio w serwisie.
-
Publikowanie o odpowiednich porach
Dodawanie wpisów w godzinach, w których fani przebywają obecnie na Facebooku zwiększa prawdopodobieństwo wyświetlenia się w ich Newsfeedach. Dane dotyczące tego, kiedy fani są online można znaleźć w zakładce ze statystykami strony.
-
Optymalizacja działań
Edge Rank jest na tyle zmienny, że warto monitorować efekty swoich działań w statystykach. Dzięki temu można wybrać najbardziej efektywne działania, a zrezygnować z tych, które nie przynoszą wystarczającego zaangażowania w internecie. Optymalizacja w tak dynamicznie rozwijającym się systemie powinna być koniecznością.
Należy zaznaczyć, że aktywność jest jest zależna od rodzaju grupy docelowej.
Zobacz też: