CSR - czym właściwie jest?
Corporate Social Responsibility to element strategii biznesowej, którego głównym priorytetem jest ekonomiczny rozwój przedsiębiorstwa w zrównoważony sposób, mający na celu poprawę jakości życia. Firma uwzględnia wówczas w swojej strategii działania przyczyniające się do ochrony środowiska oraz ma na uwadze interesy społeczne.
Podział obszarów CSR
CSR skupia się na kilku podstawowych obszarach, na płaszczyźnie których planowane są działania z zakresu zarządzania firmą. Należą do nich elementy takie jak:
- Rynek
Działania rynkowe powinny uwzględniać cały etap wytwarzania produktu. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby w miarę możliwości wspierać lokalne przedsiębiorstwa i przyczyniać się do rozwoju gospodarki w okolicy. Wprowadzenie zasad CSR powinno ostatecznie prowadzić do oferowania produktu, spełniającego standardy jakości oraz normy bezpieczeństwa.
- Pracownicy
Pracownicy z jednej strony są współuczestnikami wdrożonego CSR w firmie, z drugiej jednak to również beneficjenci tego modelu zarządzania. Firma odpowiedzialna społecznie zapewnia pracownikom równowagę miedzy życiem zawodowym a prywatnym oraz dba o wewnątrzfirmowe relacje, nie zapominając przy tym o zachowaniu bezpieczeństwa stanowisk pracy.
- Społeczeństwo
Należy pamiętać o tym, że wszystkie firmy tworzą w społeczeństwie integralną całość. Społeczna odpowiedzialność biznesu polega bowiem na angażowaniu się w rozwiązywanie problemów, ważnych dla społeczeństwa.
- Środowisko naturalne
Ekologia to istotny element CSR. Odpowiedzialność wobec środowiska nie powinna być działaniem jednorazowym, a być uwzględniana w strategii przedsiębiorstwa. Dlatego właśnie świadomość ekologiczna to jeden z fundamentalnych elementów Corporate Social Responsibility.
Czy warto inwestować w CSR?
CSR dla jednych może wydawać się fanaberią PR’u, którą w prosty sposób można podbudować wizerunek firmy. Natomiast dla innych jest to sposób na rozwój przedsiębiorstwa w oparciu o standardy zrównoważonego rozwoju. Dlaczego CSR jest jest tak chętnie propagowany przez firmy?
- Ochrona środowiska
Ochrona środowiska to obecnie nie tylko chwilowy trend ale stopniowo wdrażana do świadomości wizja zatrzymania negatywnego wpływu przemysłu na klimat. Firmy odpowiedzialne społecznie powinny dbać o to, aby zapewnić środowisko do życia przyszłym pokoleniom i zapobiegać dalszym negatywnym zmianom.
- Poprawa jakości pracy
Do wprowadzenia zasad Corporate Social Responsibility konieczne jest poprawienie atmosfery w zespole. Bez tego oraz akceptacji ze strony pracowników działań CSR wszystkie podjęte kroki będą nieskuteczne. Zgrany zespół to bowiem kluczowy punkt w efektywnym funkcjonowaniu firmy.
- Zaufanie klientów/ społeczne zaangażowanie
Klienci stają się coraz bardziej świadomymi odbiorcami i zwracają większą uwagę na działania firmy. Zachowanie przedsiębiorstwa ma więc również wpływ na decyzje zakupowe.
- Współpraca z organizacjami
Firma odpowiedzialna społecznie to taka, która potrafi podjąć działania we współpracy wspólnie z innymi organizacjami. Zazwyczaj gratyfikacją dla przedsiębiorstwa jest wyłącznie poprawa wizerunku firmy i ukazanie jej jako wrażliwej społecznie.
CSR nie jest już dobrowolnym dodatkiem, a powoli staje się koniecznością w podejmowanych przez przedsiębiorstwach działaniach. Termin odpowiedzialnego biznesu wszedł do mediów i stał się przedmiotem zainteresowania już jako koncepcja zarządzania przedsiębiorstwami i organizacjami. Z tego względu nie można przejść obok tego zagadnienia obojętnie.
Zobacz też: